De Oranjeleeuwinnen - Annemarie Postma - Emma Coolen

‘De Oranjeleeuwinnen’: een spoedcursus

Na de Europese titel zijn de Oranjeleeuwinnen overal. Jinek, de voorpagina van de Voetbal International (nogmaals), en zo’n beetje elke krant die je openslaat: je kunt er bijna niet meer omheen. En dat is geweldig nieuws natuurlijk. Ik kan op twee handen niet meer tellen hoe vaak ik verhalen heb gehoord van mensen die nog nooit vrouwenvoetbal hadden gekeken, maar door de oranjegekte toch maar eens op een van de wedstrijden van het EK hadden afgestemd. Eensgezind waren ze in hun mening: wat is dít leuk!

Groei

De periode die nu aanbreekt is cruciaal. Lukt het de Oranjeleeuwinnen, en breder bekeken: het vrouwenvoetbal in Nederland, de kortstondige hype om te zetten in tastbare en langdurige resultaten? Gaan de tribunes bij de Eredivisiewedstrijden in eigen land nu ook daadwerkelijk voller zitten, ondanks dat zeven van de elf speelsters in de basisopstelling van de finalewedstrijd in het buitenland spelen? Sluiten meer jonge meisjes zich aan bij een voetbalclub? En misschien wel het belangrijkste punt: gaan de KNVB en de clubs er samen voor zorgen dat er ook in Nederland een topsportklimaat ontstaat voor de voetbalsters op het hoogste niveau?

Amerika

Op het vlak van promotie kan Nederland denk ik nog heel veel leren van Amerika. Het land kent grote sterren als Alex Morgan en Sydney Leroux, die niet in de laatste plaats door hun miljoenen Instagramvolgers steeds meer mensen naar de stadions trekken. Het ‘USWNT’ (United States Women’s National Team) werkt volgens het principe: als je aandacht voor de persoon op kan wekken, volgt de aandacht voor de speelster vanzelf. De Amerikaanse dames doen aan de lopende band talkshows, fotoshoots, en Facebook Q&A’s. Begrijp me niet verkeerd, hiermee bedoel ik absoluut niet dat Sari van Veenendaal in de Playboy moet of Mandy van de Berg een tafelgast bij DWDD moet worden. Maar ik denk dat het principe, misschien in een wat aangepaste poldervariant, ook in Nederland succes zou kunnen hebben.

Kennismaken

Oranje LeeuwinnenLieke Martens, Vivianne Miedema, Jackie Groenen. Dat zijn de namen die het gros van de Nederlanders, ook de meest verstokte voetbalhaters, waarschijnlijk wel bekend in de oren zullen klinken na het afgelopen toernooi. Maar wat als het Nederlands elftal speelt, en Miedema is geblesseerd? Of Groenen krijgt van haar club geen toestemming om te gaan? Of er is een wedstrijd tussen Achilles ’29 en Excelsior/Barendrecht in de Eredivisie Vrouwen, waar misschien geen internationals van het Gouden Elftal aan de aftrap staan?

Dat is wat mij betreft waar het ‘Amerikaanse model’ het verschil kan maken. Laat de mensen kennismaken met de speelsters, allereerst als persoon, dan volgt de interesse voor het voetbal al een heel stuk sneller.

Spoedcursus Oranjeleeuwinnen

Dit kan uiteraard via social media, tijdschriften en talkshows, maar ook via de meer ‘old school’-weg: een boek. Zo kwam vlak voor aanvang van het EK het boek ‘De Oranjeleeuwinnen’ van Annemarie Postma in de (online) boekhandels. In het boek spreekt Postma met een aantal van de speelsters over hun ambities, hun dromen, en hun leven als voetbalster. Losgezien van het feit dat het boek bol staat van heerlijke oneliners (‘Ik ben een simpele boer (…) Ik loop met flamingosokken aan. Denk je dat ik dan een Rolex ga kopen?’ – Vivianne Miedema), is het ook een prachtig inkijkje in de belevingswereld van een aantal bekende en minder bekende speelsters van Nederlandse bodem.

Nee, het boek behandelt uiteraard niet de derde keeper van de vrouwen van PEC Zwolle, en ook is het geen alwetende Bijbel. Het is een heel aandoenlijke ‘spoedcursus Oranjeleeuwinnen’, een boek dat ook voor de vrouwenvoetbalkenner ongetwijfeld nog een paar verrassende weetjes en nieuwe anekdotes in huis zal hebben.

Verkopen

De opmerking dat de Nederlandse speelsters zichzelf moeten leren ‘verkopen’, om zo ook hun voetbalwedstrijden aan de man te brengen zal ik niet in de mond nemen, omdat dat nogal dubbelzinnig klinkt. Wel denk ik dat de KNVB, de clubs en de dames zelf er erg veel baat bij zouden kunnen hebben om eens goed te kijken naar het eerder genoemde Amerikaanse model. Ik denk namelijk dat het een oplossing is die zowel op de korte als de lange termijn de tribunes in Nederland voller kan krijgen.

Dus, beste lezer, bent u zelf nieuw in de wereld van het vrouwenvoetbal? Of heeft u een moeder/oom/vriend die na het afgelopen EK de tekst ‘Goh, wat is dat eigenlijk leuk, dat Nederlands elftal!’ uit heeft gesproken? Doe diegene, en het Nederlandse voetbal, dan een groot plezier, en geef ze bij de eerstvolgende verjaardag/bruiloft/bar mitswa dan het boek ‘De Oranjeleeuwinnen’ cadeau. Kunnen jullie tijdens het WK van 2019 op de bank elkaar lekker vervelen met feitjes over de sokken van Vivianne Miedema.

Bedankt voor het lezen, tot snel! 🙂

RSS
Facebook
Facebook
INSTAGRAM