Promotie van je vrouwenelftal op social media: een spoedcursus

In de twee jaar die voorbij gevlogen zijn sinds ik mijn eerste blog postte op deze website, heb ik zowel hier als op Twitter vaak mijn ongezouten mening gegeven over hoe ik vind dat clubs vrouwenvoetbal kunnen en zouden moeten promoten. Niet altijd met evenveel succes, en lang niet altijd gebaseerd op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, maar wel met veel respons vanuit de online vrouwenvoetbalwereld. De afgelopen tijd heb ik daarom gewerkt aan het opstellen van een korte lijst met tips, speciaal voor clubs die nog wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken als het aankomt op de online promotie van hun vrouwenelftal. Deze lijst is ongetwijfeld niet helemaal compleet, en uiteraard volledig doorspekt met mijn eigen meningen en voorkeuren, maar ik hoop dat dat uw leesplezier er niet minder op maakt. En kent u een club die nog wel een paar stappen te zetten heeft als het aankomt op hun vrouwenteam, aarzel dan uiteraard niet om ze deze blog door te sturen, als niet-zo-subtiele hint!

Een spoedcursus

Allereerst is het natuurlijk goed om even te kijken waarom social media dan zo’n cruciale rol speelt als het aankomt op de promotie van vrouwenteams. Het begint eigenlijk bij één simpel concept: ‘fan loyalty’. Ter illustratie. De Amerikaanse sterspeelster Alex Morgan heeft op dit moment 3,5 miljoen volgers op het sociale netwerk. Komt dat door haar looks? Ongetwijfeld. Maar ook omdat de Amerikaanse voetbalbond al een jaar of zeven bezig is met het promoten van de speelsters van het vrouwenelftal (zie video hieronder). Onderbouwen met harde cijfers kan ik mijn punt helaas (nog) niet, maar ik heb er nooit aan getwijfeld dat de eerste stap naar volle stadions voor vrouwenteams op het internet te zetten is. Zorg ervoor dat de (potentiële) fans de speelsters leren kennen, niet alleen binnen maar zeker ook buiten de lijnen, en de kans is groot dat ze zullen overwegen om een kaartje voor een wedstrijd te kopen als het team van hun favoriete speelster in de buurt is.

Zo gek als je zelf wil

In tegenstelling tot wat veel clubs lijken te denken, hoeft multimedia niet duur te zijn. Kijk maar eens naar de eerder genoemde video uit Amerika. Geef een paar mediastudenten een middagje en €50 de man, en ze draaien het zo voor je in elkaar. Je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Hoogtepunten van wedstrijden, interviews met speelsters en staf, een kijkje achter de schermen tijdens een training in het krachthonk: het zijn dit soort simpele dingen die mensen graag willen zien.

Hoe je als club social media gebruikt zegt ook heel veel over hoe de verhoudingen tussen je mannen- en vrouwenelftal liggen. Een fantastisch voorbeeld hiervan: Manchester City. Eind januari hebben zij met deze geweldige video de campagne ‘Same City, Same Passion’ gelanceerd, waarin ze pleiten voor het verdwijnen van de termen ‘mannen- en vrouwenvoetbal’. En City roept dat niet alleen, ze handelen er ook naar. Zo worden de wedstrijdverslagen en highlightvideo’s van het vrouwenteam ‘gewoon’ op de Facebookpagina van de club gepost, naar alle 31 miljoen volgers ervan, en niet weggestopt op een aparte pagina voor de vrouwen. Het zit ‘m in de details.

Prijsvragen en opstellingen

Andere ideeën voor social media content: prijsvragen waarbij deelnemers bijvoorbeeld wedstrijdkaartjes of door speelsters gesigneerde items kunnen winnen, Q&A’s waarin fans vragen kunnen stellen aan hun favoriete voetbalster, updates over wedstrijden met opstellingen, foto’s en uitslagen, en nieuws over in- en uitgaande transfers. Wees professioneel, consequent, en relevant met je updates. Zal je als clubs tijd, geld en moeite moeten uittrekken om een duidelijke strategie op te stellen? Zeker. Kost het je bij voorbaat een rib uit je lijf? Absoluut niet. Begin klein, simpel, en analyseer wat wel en niet werkt. Als je dat lang genoeg volhoudt, volgt de ‘fan loyalty’ vanzelf.

Oranjeleeuwinnen

Met het ongelooflijke succes van de Oranjeleeuwinnen op het EK afgelopen zomer heeft de populariteit van dat team een vlucht genomen. De aanstaande kwalificatiewedstrijd voor het WK, waarin Noord-Ierland op 6 april de tegenstander is, zal gespeeld worden in het Philips Stadion, dat met 35.000 stoeltjes het grootste onderkomen is waar de oranje dames ooit gespeeld hebben. Zes uur na de start van de kaartverkoop gisteren waren er al 10.000 van die stoeltjes gereserveerd. Helaas gaat het niet elk vrouwenteam zo makkelijk af. Voor die ploegen kan social media een waanzinnig belangrijke rol spelen.

Is online promotie de enige, eeuwige en perfecte oplossing voor het probleem? Zeker niet. Maar het is wel een relatief makkelijke en goedkope manier voor clubs om stapje voor stapje de tribunes vol te krijgen. En het is nooit te laat om te beginnen.

Bedankt voor het lezen, tot snel! 🙂

Emma - Signature

PS: Zoals ik eerder al zei is deze blog natuurlijk verre van wetenschappelijk onderbouwd, en er staan ongetwijfeld onwaarheden in. Ik sta open voor alle vormen van feedback, ook als ze me compleet ongelijk bewijzen. En mochten er clubs zijn die nog twijfelen over hun strategie op social media, ik ben zeker geen guru in het veld maar heb wel een paar jaar ervaring met de promotie van vrouwenvoetbal op het internet en er zeker een sterke mening over. Jullie mogen altijd bellen! 😉

RSS
Facebook
Facebook
YOUTUBE
INSTAGRAM