Emma Coolen - Liona

Als het voor meisjes is, maak het dan alsjeblieft niet roze: waarom initiatieven als Liona zo belangrijk zijn

Vlak voor Sinterklaas stond ik op een donderdagavond in een sportwinkel, waar een jonge vader skeelers voor zijn dochter wilde kopen. Hij kon kiezen uit wit met roze, of de wat stoerdere uitvoering in zwart met rood. Toen bleek dat de eerstgenoemden er niet meer waren in de maat waar hij naar op zoek was, zei hij teleurgesteld ‘Het moeten wel echt die roze zijn, want het is voor een meisje…’

Voordat ik er erg in had zei ik ‘Nou ja meneer, dat ligt er maar net aan wat voor meisje het is!’ Glimlachend dacht ik terug aan de keren dat ik vroeger met mijn ouders naar de McDonald’s ging, en dat als de medewerker dan vroeg wat voor speeltje er in mijn Happy Meal moest mijn ouders zeiden ‘Het is voor een meisje, maar doe maar een Action Man!’. De Hulpsinterklaas tegenover me was duidelijk wat minder gediend van mijn opmerking. Zonder te antwoorden liep hij weg, ongetwijfeld op weg naar een andere winkel, waar ze wél wit met roze skeelers in maat 35/38 op voorraad hadden.

Roze voor meisjes, blauw voor jongens

Deze ervaring, onschuldig als ‘ie was, is helaas geen incident. Al vanaf hele jonge leeftijd krijgen kinderen ingeprent welke kleuren ze mogen dragen, welke sporten ze mogen doen, en welke films ze leuk moeten vinden. Als je, net als ik, opgroeit als meisje, maar liever blauw dan roze draagt, in je vrije tijd het liefst voetbalt in de modder, en in plaats van romantische comedy’s met Chad Michael Murray als droomhunk meer plezier beleeft aan Bend it Like Beckham, ben je al gauw een buitenbeentje. ‘Gedraag je toch eens wat meer als een meisje!’ kreeg ik vaak te horen.

Prinsessen en draken

Natuurlijk, de tijden veranderen. Waar mijn ouders vroeger nog raar aangekeken werden als ze vertelden dat hun dochter op voetbal zat (‘En jullie vinden dat goed?’) is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld dat jonge meisjes net zo goed willen worden als Vivianne Miedema. Maar de vooroordelen en verwachtingen blijven bestaan. Kijk maar eens in de gemiddelde speelgoedcatalogus. De afdeling voor meisjes? Prinsessen, jurken, make-up en knutselwerkjes. En die voor jongens? Zwaarden, draken, bouwstenen en auto’s. En wáág het eens om iets uit de ‘andere groep’ leuk te vinden.

Emma Coolen - Liona Soccer

Maar er is hoop. Stap voor stap ontstaan er initiatieven die gericht zijn op het doorbreken van deze barrières. Stemmen, die zo hard als ze kunnen van de daken schreeuwen dat het oké is om anders te zijn. Jongens mogen van roze houden, en meisjes mogen stoer zijn. Een van deze stemmen in de wereld van het vrouwenvoetbal is sinds kort Liona Soccer. Het kledingmerk, opgericht door oud-international Leonne Stentler, is er voor precies die groep. De meisjes met modder in hun haar, schaafwonden op hun knieën en die niet weg te slaan zijn bij het trapveldje in de buurt. Ik was er ooit ook zo één, en dat was soms best lastig, in een wereld die me keer op keer vertelde dat ik maar beter jurkjes kon gaan dragen, zodat ik er wat meer bij zou horen.

We zullen het wel eens laten zien

Ladies, it’s time to kick some balls’, luidt de slogan van Liona. Fantastisch. Alsof wij, en dan spreek ik even voor alle voetballende meisjes en vrouwen van de wereld, eindelijk mogen zeggen ‘En nu is het aan ons. We zullen wel eens laten zien wat we kunnen.’

Emma Coolen - Liona SoccerTerugdenkend aan die man en z’n skeelers moet ik mijn titel misschien ietwat nuanceren. Natuurlijk blijven er meisjes die oprecht van roze prinsessenjurken houden, en jongens die niks liever doen dan riddertje spelen. Ik hoop alleen dat we stap voor stap toe gaan naar een maatschappij waarin ook kinderen die niet binnen dat ‘oude stereotype’ vallen, zich vrij voelen om zichzelf te zijn. En initiatieven als Liona zijn daarin onmisbaar.

Elke keer als ik de slogan van Liona lees, moet ik een beetje grinniken. Kom op, voetballende meisjes van Nederland. Maak die sliding in die diepe modderpoel. Val op het asfalt als je in een ultieme poging een tegendoelpunt probeert te voorkomen op het schoolplein. En laat niemand je óóit nog vertellen dat dat niet oké is. En als ze dat toch doen… Kick some balls!

Bedankt voor het lezen, tot snel! 🙂

Emma - Signature Kerst

Foto’s © Els Coolen.

RSS
Facebook
Facebook
INSTAGRAM

3 Comments

  1. Eens! Blauwe dameskleding in een sportwinkel lijkt een soort van contradictio in terminis. Ik word ook moe van al het roze, lila en roze en roze… Dus eens.

Geef een reactie